Zdravé stravování

Na všech našich akcích a příměstských táborech si zakládáme na zdravém stravování. Jsme to, co jíme, a proto si dáváme záležet na tom, co Vašim dětem připravujeme k snědku. Z našich zkušeností víme, že když jíme zdravě, jsme také méně unavení. Jak tedy vypadá zdravý bublinkový jídelníček, na čem si zakládáme a z čeho neslevíme?

Snažíme se, aby naše jídla byla vždy vyvážená, proto jídelníčky pravidelně konzultujeme s výživovými poradci a nutričními specialisty. Jídlo musí vypadat lákavě i pro dětské oči. Chceme, aby se dětem líbilo a chtěly ho jíst, proto si tvoří některé pokrmy také samy (například špízy). Vždy volíme kvalitní dodavatele surovin nebo hotových jídel.

Na našich táborech zažíváme velká dobrodružství, která vyžadují hodně energie. Tu se snažíme dětem dodávat přirozeně a hlavně bez přidaného cukru. Děti mají k dispozici dostatečné množství čerstvého ovoce a zeleniny s jeho přirozeným obsahem. Všechny sladkosti, na které jsou některé děti běžně zvyklé, nahrazujeme například sušeným ovocem nebo oříšky. Za naprosto nevhodné považujeme svačinky s přidanými cukry (čokoládové tyčinky apod.), které sice dodají dětem energii rychle, ale pouze krátkodobě. Děti pak mají více práce s tím, co si s takovou “silou” počít a nemohou se soustředit na nic dalšího. Neznamená to však, že bychom dětem chtěli upírat sladké chutě! Rádi potěšíme jejich mlsné jazýčky, a proto pečeme opravdu sladké brownies, a to z červené řepy ;-)

Naše jídelníčky se snažíme dělat přirozeně bezlepkové a bezlaktózové, mouku a mléko nahrazujeme zdravější alternativou a zároveň tím respektujeme nejrůznější alergie. Vždy se snažíme vymyslet taková jídla, aby se najedly všechny děti. Víme, že úplné vynechání lepku z jídelníčku není pro naprosto zdravé děti dlouhodobě prospěšné, ale jeho omezování rozhodně neuškodí - pšenici měníme za další druhy obilovin nebo luštěnin, aniž by děti poznaly rozdíl. Příkladem může být opékání buřtů na našem indiánském táboře, které máme masové, bezlepkové i veganské.

Samozřejmostí je pro nás dostatečný přísun vitamínů a minerálů. Suroviny, které volíme, jsou vždy čerstvé a co nejméně zpracovávané (nepoužíváme polotovary).

Stejně důležitý, jako je kvalitní stravování, je pitný režim. Pravidelně doplňujeme lahve s pitím čerstvou vodou a aby to nebylo pořád stejně “nudné”, přidáváme dle libosti citron nebo domácí biošťávu.

Na co se mohou děti na táboře těšit?

Mezi nejlákavější pokrmy budou patřit kuličky maka s jablky (bezlepkové muffiny s jablky) nebo woteča na rožni s lupínky ze stromové kůry (špízy z cukety, lilku, papriky a kuřecího masa) s bramborovými lupínky. Kromě posilňovací směsi bojovníka a unktomi (směs oříšků, sušené ovoce) čekají na děti i sladké blátové bobule s náplní z červených řep sbíraných při úplňku (brownies z červené řepy). Táborový jídelníček bude zkrátka plný zdravých a chutných jídel!